Hoe het begon… 15 jaar Link2Europe: 2007-2012
Regelmatig vraagt men mij wel eens … Hoe ben je op het idee gekomen om dit te doen? Eigenlijk is dit wat een samenloop van omstandigheden. Sinds 1992 ben ik actief in de uitzendsector en werkte ik voor het ondertussen “verdwenen” bedrijf Vedior.
Bij Vedior was er een echte ondernemers mentaliteit. Je deed wat je kon en wat je dacht dat goed was, binnen een bepaalde regio en binnen een kader. Na vele jaren binnen een kantoor en districtsomgeving te werken als manager, haalde ik vooral mijn energie uit het opstarten en uitproberen van nieuwe zaken.
Mijn collega –sales Managers wisten dat en zo kwam in het jaar 2004 de vraag van een specifieke automotive klant in het Gentse of wij niet in Polen konden rekruteren. Knelpuntberoepen zijn van alle tijden en de betreffende manager kwam met deze vraag naar mij, aangezien ik me graag over de “speciallekes” boog. Het was de tijd na het jaar 2000 en toen waren er heel wat vroegere “Oost” Europese landen toegetreden tot de EU. De vraag was dus nog niet eens zo gek.
Mijn toenmalige CEO bij Vedior was een man van weinig woorden. Toen ik hem deze vraag voorlegde was zijn antwoord: “Tja Igor, dan zal jij eens naar Polen moeten gaan hé.“
Rekruteren in Europa & tewerkstellen in andere landen
En zo geschiede. Op deze manier ben ik in contact gekomen met een heel andere tak van sport die blijkbaar ook bestond. Rekruteren in Europa en tewerkstellen in andere landen. Uiteraard waren de Hollanders daar al veel langer mee bezig en werd deze werkwijze al sinds 1999 door de Nederlanders sterk ontwikkeld. Niet minder dan 4 kantoren van het toenmalige Dactylo Nederland, in het gebied Silezië richten zich op het rekruteren van “Duitse” Polen die al veel langer in Europa konden werken.
In de stad Opole vond (en vind) je nog steeds een 100-tal rekruteringsbedrijven die vooral de Nederlandse, maar ook de Duitse arbeidsmarkt als doelwit hebben. Hoog tijd dus dat er zich ook 1 Belg ging “vestigen”.
De start van Link2Europe
In 2007 besloot ik dan op basis van de vraag en mijn ervaring een eigen bedrijf op te zetten dat uitsluitend deze dienstverlening zou aanbieden. De grote uitzendbedrijven wisten geen duidelijke strategische keuze te maken op dit vlak en dit heeft me doen besluiten om, na 15 Jaar, Vedior vaarwel te zeggen en samen met enkele investeerders in te zetten op deze niche markt.
Link2Europe was geboren en begin 2008 werd ook het Pools rekruteringskantoor geopend.
Naast mezelf had ik uiteraard ook nood aan iemand die Pools sprak en me kon bijstaan bij de introductie en het onthaal van de eerste medewerkers. Support is altijd één van de belangrijke pijlers van onze organisatie geweest. Monika werd de eerste medewerkster en met 2 begonnen we aan de werking te bouwen vanuit een klein kantoortje in Puurs.
2007 en ook 2008 was een booming jaar in België op vlak van economische groei. Al snel hadden wij enkele grote klanten en stelden wij een 30-tal mensen te werk. Maar al snel hebben we ook in die beginjaren zwarte sneeuw gezien. Eind 2008 en in 2009 hadden we de zware bankencrisis en was het gedaan met de economische groei. Die eerste “crisis” zorgde voor een plotse daling in de samenwerking met enkele logistieke en industriële bedrijven. Tot overmaat van ramp “ontplofte” letterlijk één van onze grootste klanten in de voedingssector (een industriële bakkerij) waar wij een groot aantal mensen tewerkstelden. Los van de dramatische persoonlijke gevolgen voor het bedrijf en zijn medewerkers betekende dit ook voor een groot deel van onze resterende uitzendkrachten geen werk meer. Het zou zeker 6 – 9 maanden duurden voordat het bedrijf terug kon worden opgebouwd.
Het dienstenchequekantoor Hulp Aan Huis
Om het hoofd boven water te houden, en daar de omstandigheden in mei 2009 het ook toelieten, zijn we toen gestart met het Dienstenchequekantoor Link2Europe Hulp aan Huis, waar wij ons richtten op de Poolse poetsvrouw die alom gekend was in het Antwerpse.
Ondertussen was ons team uitgebreid met Inge Schokkaert, mijn rechterhand, die alle administratie in goede banen kon leiden en, zoals mijn Amerikaanse nonkel het omschreef tijdens een bezoekje, “She keeps you out of trouble”. En dat doet ze nog steeds.
Na een zeer moeilijk jaar 2009 hadden we gelukkig in 2010 de wind in de zeilen. Er kwamen enkele mooie grote klanten bij, de referenties groeiden aan en het was tijd om toekomstplannen te ontwikkelen, budgetten verder te verfijnen en te werken aan de strategische groei van het bedrijf.
Monika besloot om het dienstenchequekantoor te gaan leiden en in Puurs was de tijd rijp om te bouwen aan een standvastig team dat onze groei kon ondersteunen. In die periode zijn ook Dominika en Sandra gestart. Met hun beiden, samen met Inge, runden ze het kantoor, zorgden ze voor het onthaal, de administratie en matching van de kandidaten en kon ik me volop focussen op het prospecteren van nieuwe klanten, de huisvesting praktisch regelen en bouwen aan de strategie en toekomst.
Onze Raad van Bestuur werd uitgebreid met Dirk en ook mijn vennoten Roger en John stonden me bij met praktische zaken en onderhandelingen met banken. Achter de schermen deed Christel ondertussen vanuit de kantoren van LIS de nodige boekhoudkundige opvolging.
Het team bleef uitbreiden en ook Johan kwam aan boord om alle praktische zaken op zich te nemen rond logistiek en huisvesting. Een hele hulp want het in elkaar vijzen van bedden en repareren van wasmachines was niet echt mijn ding.
Link2Europe is niet meer te stoppen
Ons bedrijf groeide en wij stelden tussen de 70 en 120 uitzendkrachten te werk. Ook het dienstenchequekantoor telde rond 2012 een 50-tal poetsdames.
Het voelde toen aan als: we zijn eindelijk on track en onze business strategie en visie begon te “leven”….
Igor Van Assche
Bestuurder Link2Europe
Stay tuned voor het volgende deel – Volgende keer: 2012 – 2017